Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Fejl er ikke noget at være stolt af

Apr. 2019 | Af Jonathan Løw

  • 104527_1
  • 104527_2
  • 104527_3

Hvorfor er det, at fejl pludselig er blevet moderne? Så moderne at nogle organisationer profilerer sig på at uddele champagne til dem, der har fejlet mest? Jeg mener, at det er fuldstændig misforstået, og jeg skal forklare dig hvorfor.

Selvfølgelig skal der være plads til eksperimenter og nysgerrighed i enhver organisation, men fejl er i sig selv en dødssyg ting at italesætte som noget positivt. Der er nemlig ingen sammenhæng imellem, at man tør begå fejl og så sandsynligheden for, at man lykkes i sidste ende.

Der er derimod en sammenhæng imellem vores evne til at lære og accelerere læring og så succesraten i forhold til innovation, forretningsudvikling etc. Blot er fejl og læring to vidt forskellige ting.

Fejl er ikke noget at være stolt af, og i langt de fleste processer kan de være overordentligt kritiske. Det er derfor kun sundt, at medarbejderne forbliver skeptiske i forhold til sjusk, fejl etc. Til gengæld er det et stort problem, at der i mange organisationer er siloer, hvor fejl begået ét sted ikke fører til læring på tværs af organisationen. Disse siloer gør det nemlig umuligt at overføre viden, og eftersom fejl kun er værdifulde, hvis læring følger med, så gør det problemet ved fejl begået ét sted desto større.

[...]

DKK 8,60 Køb artikel

Læs Agro på

Desktop

Desktop

Tablet

Tablet & Smartphone

Nyhedsbrev

Nyhedsbrev

E-avis

Print og iPaper

reklame