Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Styrelse og landmænd skal sammen udvikle præcisionslandbrug

Apr. 2018 | Af ANETTE ECKHOLDT, freelance journalist

Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har søsat et pilotprojekt, hvor landmænd skal hjælpe med at udvikle fremtidens præcisionslandbrug, der på sigt kan give god miljøeffekt, mere fleksible miljøkrav til landmanden og penge på bundlinjen. 47 landmænd søgte om at deltage i projektet, 20 blev udvalgt og Agro har talt med to af dem: Torben Vagn Rasmussen, Herfølge og Christian Lerche-Lerchenborg, Kalundborg.

Bedrifternes størrelse varierer fra 100 hektar til 2.000 hektar, og de beskæftiger sig med svine-, kvægproduktion samt planteavl. Udvælgelsen er blandt andet sket på baggrund af andelen af arealer med korn og raps og om landmændene har ny teknologi til rådighed. Derudover har styrelsen også sigtet efter, at bedrifterne skal være spredt ud over hele landet.

Projektet strækker sig over to år, og nu er opgaven for de 20 landmænd at fastlægge kvælstofbehovet for hver enkelt mark og lægge en detaljeret gødningsplan. Den skal de bruge for at kunne udbringe den præcise mængde gødning, som afgrøderne har behov for. Hverken mere eller mindre. Det gavner miljøet, at markerne ikke får mere gødning, end afgrøderne kan optage, og landmanden skal ikke bruge penge på unødvendig gødning.

Pilotprojektet kører over en toårig periode, hvorefter Landbrugsstyrelsen vil evaluere på projektet og forhåbentlig kunne bruge erfaringerne i den målrettede regulering. Belønningen for at deltage er, at for landmænd med husdyrgødning erstatter otte hektar med præcisionsmarker en hektar lovpligtige efterafgrøder. For landmænd uden husdyrgødning erstatter 10 hektar præcisionsmarker en hektar med lovpligtige efterafgrøder. Derudover får deltagerne gratis konsulenthjælp i et omfang, som ikke er defineret endnu.

Læs Agro på

Desktop

Desktop

Tablet

Tablet & Smartphone

Nyhedsbrev

Nyhedsbrev

E-avis

Print og iPaper

reklame