Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Landbruget er en levende kommunikationsplatform

Maj 2018 | Af JAKOB TILMA, kommunikationschef Dansk Planteværn

  • 99982_1.jpg
  • 99982_2.jpg
  • 99982_3.jpg
  • 99982_4.jpg

Landbruget er en fantastisk platform til at kommunikere med omverdenen fra, men skal man vise hvordan landmandslivet foregår i 2018, så er det nødvendigt at opsøge dialogen, hvor danskerne er. For hvor godtfolk er, kommer godtfolk til, og flere og flere danskere er på de sociale medier.

Alle danskere har en holdning til dansk landbrug, men de færreste har viden om, hvad der egentlig foregår ude på de danske gårde. Eller, det vil sige, at det mener mange at have, fordi de har fået et fragmenteret indblik i en lille del af livet på landet fra eksempelvis Kastaniegården, hvor `Bonderøven' Frank Erichsen igennem 10 år har givet sit bud på et alternativ til den gængse måde at drive landbrug på, eller også har danskerne tilegnet sig viden via nyhedsindslag på tv, der på to minutter skaber et fragmenteret billede af landbruget, som de færreste landmænd kan kende sig selv i.

Der er dog færre og færre danskere, der ser tv i Danmark, og det gælder specielt for de yngre generationer, hvor tv-kiggeriet, ifølge en rapport fra 2018 omkring danskernes medievaner, for de 20 til 29-årige fra 2016 til 2017 er faldet fra 117 minutter om dagen til 70 minutter. Og når de unge bevæger sig ind på en traditionel avis for at læse nyheder, så sker det i stigende grad via et link fra et socialt medie.

I Danmark har 80 procent af de 15-24-årige en profil på Snapchat og 60 procent åbner appen dagligt, og 3,7 millioner danskere benytter Facebook hver måned. For brugerne af sociale medier over 12 år gælder det, at fire procent af danskerne dagligt er på LinkedIn, imens Facebook er en fast del af hverdagen for 65 procent af os. 18 procent er faste brugere af det billedbårne medie Instagram, imens syv procent dagligt gør opmærksom på sig selv via Twitter, men hver syvende dansker har faktisk en profil på mediet, der er et yndet tilholdssted for journalister, brancheorganisationer og politikere.

[...]

DKK 8,60 Køb artikel

Læs Agro på

Desktop

Desktop

Tablet

Tablet & Smartphone

Nyhedsbrev

Nyhedsbrev

E-avis

Print og iPaper

reklame