Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Reduktion i besætningen kan være nødvendig

Jul. 2018 | Af Bovi

Dansk landbrug har gennem adskillige år bevist, at det er i stand til at overkomme både dårligt vejr og politiske beslutninger.

af KLAUS ERIKSEN, redaktør

Mange nyder vejret, men det kan næppe være jer på bedrifterne.

Det årlige vandbudget er allerede overskredet mange steder, og græsset er gult alt efter, hvor man befinder sig i landet. Situationen er kort sagt ikke god.

Derfor er det godt at skele til SEGES, som netop har anbefalet, at man laver et krisefoderbudget og foderplan frem til næste års budget. Det kan være nødvendigt at evaluere, hvilke afgrøder der overhovedet er brugbare som foder. Og flere steder overvejes det, om der skal sås en afgrøde i august.

Afgørelsen afhænger dog også af, hvordan foderbeholdningen er efter 2017.

Man bør ifølge SEGES desværre også overveje, om det er tid til at fremskynde beslutningen om at sende visse køer og kvier til slagtning. Nogle var sikkert allerede planlagt, men i forhold til foderbeholdningen kan det være det rigtige at gøre.

Vejret har også betydet, at flere økologiske besætninger er pressede, hvad angår muligheden for at leve op til kravet om, at 60 procent af foderet til økologisk kvæg skal være grovfoder. Derfor har Landbrug og Fødevarer rettet henvendelse til Landbrugsstyrelsen for at bede om dispensation for denne regel. Det skal organisationen have ros for.

Mere spændende er det så, om der bliver lyttet til de folk, der har fod i virkeligheden og hver dag kæmper mod den brændende sol.

Der ligger svære beslutninger forude som følge af vejret. Heldigvis har dansk landbrug i adskillige år bevist, at det er i stand til at omstille sig til vilkår, som skifter ikke blot efter vejret, men også politiske luner.

Jeg ønsker jer alle godt vejr og en god sommer.

Læs Bovi på

Desktop

Desktop

Tablet

Tablet & Smartphone

Nyhedsbrev

Nyhedsbrev

E-avis

Print og iPaper

reklame