Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Forædling kræver vækst

Jul. 2017 | Af ANETTE ECKHOLDT, freelancejournalist

De senere år har DLF haft en ekspansiv vækststrategi, der både har ført til nye markeder og nye produkter - og tættere på detailhandlen. En strategi, der i juni blev udlevet med opkøb af frøaktiviteter i sukkerroer.

DLF og Syngenta underskrev i juni en aftale, der betyder, at DLF overtager Syngentas globale frøaktiviteter i sukkerroer. Administrerende direktør Truels Damsgaard glæder sig over, at en højværdiafgrøde som sukkerroefrø bliver en del af DLF-koncernens produktportefølje:

Syngentas frøforretning i sukkerroer, der i Danmark er kendt under brandet Maribo Seeds, er en spændende aktivitet med et betydeligt udviklingspotentiale. Vi overtager en organisation af dygtige medarbejdere dedikeret til sukkerroefrø, som sælges i Europa, Rusland, Mellemøsten og Nordafrika samt i Nordamerika, Kina og Japan.

Vi får tilgang af en betydelig forsknings- og udviklingsindsats omkring sukkerroefrø og opnår derigennem en større tyngde i vores samlede R&D-indsats. Det drejer sig blandt andet om en bredere udnyttelse af forædlingsværktøjer og teknologiplatforme. Denne udnyttelse vil gå begge veje - i et samspil mellem kløver, græs, lucerne samt foder- og sukkerroer.

- Ja, størrelse og vækst er afgørende for DLF. Vi skal desværre bruge flere og flere penge på planteforædling for at være forrest i konkurrencen, og det kan vi kun forsvare, hvis vi også har vækst. Men det er ikke sådan, at vi løber efter hvad som helst, fastslår direktøren og understreger samtidig, at vækststrategien ikke kan nås inden for græsfrø alene - men det bliver inden for frø.

Han understreger også, at DLF ikke skal ind og lege med de store afgrøder som korn, raps og majs - det har DLF ikke muskler til, men der kan godt være andre frøafgrøder, som kunne være strategisk interessante for DLF.

En stor del af vejen fremad er ifølge direktøren at være først med ny viden, og forsknings- og udviklingsdirektør Klaus K. Nielsen, som også er en del af koncernledelsen, supplerer med at slå fast, at det er vigtigt, at der i EU ikke slækkes på kravene til de gode registrerings- og certificeringssystemer og dermed kvaliteten.

- Slækkes der, bliver det the wild west, hvor andre kan komme ind fra højre i konkurrencen. Certificeringen koster rigtig mange penge, men det er også incitamentet til overhovedet at forædle, siger han.

Opbakning fra andelshaverne

Om væksten stiger i samme takt som de seneste 25 år, tør direktøren ikke love, og formanden Christian Høegh-Andersen, som er planteavler med 250 hektar på Falster og på farten 100 dage årligt for DLF, benytter lejligheden til at slå fast, at man kigger meget på bundlinjen i DLF. Det er en profitabel vækst, virksomheden går efter, og bestyrelsen har stor opbakning fra avlerne. Han har siddet i spidsen for den ni mand store bestyrelse i tre år og før det som næstformand og nyder stor opbakning fra andelsselskabets 150 delegerede. Han forklarer succesen således:

- Vi har altid haft en stor gennemsigtighed og dialog med vores ejere om strategien, og så har vi altid haft en virksomhed, som har leveret på de mål, vi har sat. Det er vigtigt for tilliden. Vi skal huske, at vores andelshavere er dedikerede frøavlere og professionelle planteavlere, og de tænker meget langsigtet. Derfor er de også med på at lave de nødvendige investeringer. Når man ved, at det tager 15 år at udvikle en ny græssort, kræver det også, at vi tænker langt frem. Og så har vi haft en bestyrelse, som gennem alle år har forstået og formået at varetage balancen, der er i et andelsselskab, hvor man både skal varetage andelshavernes og virksomhedens interesser.

Christian Høegh-Andersen slår samtidig fast, at ejerskabet bliver hos de danske avlere - der er ingen planer om, at lukke andre ind i ejerkredsen. De lave kornpriser betyder, at mange danske landmænd gerne vil i gang med at producere frø, men DLF holder igen med at udvide avlerkredsen for ikke at få for meget frø på markedet.

Læs Bovi på

Desktop

Desktop

Tablet

Tablet & Smartphone

Nyhedsbrev

Nyhedsbrev

E-avis

Print og iPaper

reklame