Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Gårdbutikker skal trykke på flere knapper

Mar. 2018 | Af KIRSTEN HAUG, kommunikationskonsulent, ICROFS

  • 99374_1.jpg
  • 99374_2.jpg
  • 99374_3.jpg
  • 99374_4.jpg

Selvom økologien har godt tag i danskerne, oplever økologiske gårdbutikker ikke nødvendigvis det samme boom i salget. Butikkerne, som ofte sælger specialvarer, er afhængig af egne salgskanaler og aktiviteter, der promoverer deres varer og historien.

Gårdbutikker har gode muligheder for at fortælle den særlige historie, der er knyttet til varerne i butikken. Butikken ligger ofte klods op af gården, hvor kunderne både har mulighed for at opleve køerne på græs, se rabarber vokse i jorden, hindbær på buskene og møde landmanden eller kvinden, der står bag det særlige produkt.

Men alligevel viser seneste tal fra Danmarks Statistik, at antallet af gårdbutikker er faldende. Antallet toppede i 2013 med 2.294 butikker og var i 2016 faldet til 1.816.

citat start

?Måske er den lokale historie efterhånden blevet stærkere end selve økologien?

citat slut

Økologi kan ikke gøre det alene

I en årrække tiltrak økologiske varer kunder til gårdbutikkerne, men økologi er ikke længere nok. Gårdbutikker skal trykke på flere knapper. Det har Kirsten Kjærgaard fra Ny Lundgård Ismejeri ved Hammershøj mellem Randers og Viborg indset. I 2009 etablerede hun en økologisk gårdbutik og økologisk ismejeri. Her sælger hun kød og is fra egne køer.

[...]

DKK 8,60 Køb artikel

Læs Bovi på

Desktop

Desktop

Tablet

Tablet & Smartphone

Nyhedsbrev

Nyhedsbrev

E-avis

Print og iPaper

reklame