Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Find din egen niche

Sep. 2019 | Af Anders Melchiorsen

  • 106681_1

Idéudvikling og eksperimenter i småskala kan føre til nicheproduktioner og nye forretningsmuligheder.

I Danmark er der en lang tradition for nicheproduktioner. Det kan være salg fra boder langs vejen til storproduktion af afgrøder, man er alene om at dyrke. Finder du det rette produkt, på den rette tid og med afsætning til de rette personer, kan det blive en indbringende side- eller hovedindtægt på længere sigt. At stable en succesfuld nicheproduktion på benene er dog nemmere sagt end gjort. At finde en forretningsidé, der passer ind i samfundstrends, og som kan laves til en holdbar forretningsmodel, hvor der kan tjenes gode penge, er første forhindring på vejen. Hvem er køberne egentligt, og er det muligt at overholde leveringsaftaler for en produktion, som man stadig går og eksperimenterer med? Alt afhængig af, hvilken vej du vælger, kan det være, at du selv skal stå for markedsføringen, så potentielle købere bliver opmærksomme på produktet. Der er meget at holde styr på. Ikke mindst budgetter og risikoanalyser for både din og pengeinstitutters skyld. Derudover er fødevarekontroller, egenkontrol, direktiver og afgifter også ting, der skal tages i betragtning.

Det er forfriskende at opleve, at nogle tager springet og udlever drømmen fuldt ud. Neel og Marc Seerup Hansen fra Amager havde et ønske om en økologisk grønsagsproduktion, der skulle forsyne dem selv, og samtidig have en størrelse, der gjorde det muligt, at mange københavnske familier også kunne få gavn af produktionen. I begyndelsen dyppede de tæerne i grønsagsdyrkningen og fik nogle aftaler på plads med kunder, så de havde et grundlag at arbejde ud fra. Og nogle sæsoner senere har de udviklet forretningen, så både restauranter, virksomheder og fødevarefællesskaber nu modtager grønsager fra bedriften.

Henrik Skov fra Gudum ville gerne prøve noget nyt, og derfor købte han for en håndfuld år siden en masse bærbuske og begyndte en produktion på sine marker, hvor han samtidig har kornafgrøder eller kløvergræs i strækkene imellem. Et projekt, der ikke endnu har givet et stort afkast, men som har gjort ham klogere og som er med til at videreudvikle hans forretning. Det er blot to eksempler på bedrifter, hvor der bliver tænkt nyt, og hvor nicheproduktioner bliver ført ud i livet.

Læs Agro på

Desktop

Desktop

Tablet

Tablet & Smartphone

Nyhedsbrev

Nyhedsbrev

E-avis

Print og iPaper

reklame