Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Det rullende laboratorium

Jul. 2019 | Af MARGIT D. AASLYNG fra Teknologisk Institut, METTE HERSKIN og KAREN THODBERG fra Aarhus universitet

  • 106044_1
  • 106044_2
  • 106044_3
  • 106044_4

Et laboratorium på fire hjul er et nyt værktøj til forskningen i velfærd under transport

Ifølge reglerne skal alle dyr beskyttes mod overlast under transport. Søer er ofte i større risiko for at blive udsat for belastning end slagtesvin, da de typisk er ældre og kan have flere skader. Alligevel er der kun foretaget få systematiske undersøgelser omfattende transport af søer ? såvel i Danmark som i udlandet. Det er baggrunden for et projekt: SOTRANS, der gennemføres af Teknologisk Institut, Århus Universitet, Danish Crown og SPF i fællesskab.

Projektet bygger på viden fra en anden nylig gennemført dansk undersøgelse, hvis resultater tydede på, at det ikke kun er transportens varighed, der er vigtig for søernes velfærd, men i lige så høj grad forholdene under transporten. For at skaffe mere viden om, hvilke faktorer der reelt kan udfordre søer under transport, vil projektet, så detaljeret som muligt, dokumentere transportforhold og undersøge, hvordan de påvirker søernes velfærd. I projektet transporteres søer under kommercielle forhold med systematisk planlagte forsøgsbehandlinger, og der foretages en omfattende indsamling af data af høj kvalitet. Den indsats kræver fuldt fokus fra en lang række personer ? lige fra besætningernes medarbejdere, chauffører, vognmænd og personalet på slagteriet til forsøgsteknikere og forskere.

Vi har nu været på landevejen siden slutningen af marts i år, og vi kører hver uge søer til slagteriet i Skærbæk fra danske besætninger, der stiller sig til rådighed som forsøgsværter. Under denne første del af vores forsøg køres søerne i forskellige transportlængder fra fire til otte timer, på forskellige årstider, for at få observationer på både varme og kolde dage. Alle forsøg henholdsvis med og uden den 45 minutters chaufførpause, der indgår som en del af køre-hvile-tids-bestemmelserne for chauffører. Senere vil vi undersøge betydningen af vandtildeling og gruppestørrelse under transport.

[...]

DKK 8,60 Køb artikel

Læs Hyo på

Desktop

Desktop

Tablet

Tablet & Smartphone

Nyhedsbrev

Nyhedsbrev

E-avis

Print og iPaper

reklame